ЗАПРОВАДЖЕННЯ LEAN-ІНСТРУМЕНТАРІЮ В ОПЕРАЦІЙНОМУ МЕНЕДЖМЕНТІ ПІДПРИЄМСТВА
DOI:
https://doi.org/10.53920/ES-2024-4-8Ключові слова:
операційний менеджмент; операційна система підприємства; ощадливе управління; lean-інструменти; створення цінності; втрати; ризик; підприємствоАнотація
У межах авторського дослідження з використанням системного підходу обґрунтовано операційну систему підприємства як одну зі складових систем організації, що реалізує операційну функцію (виробництво готової продукції і / або надання послуг зовнішнім замовникам / споживачам) з подальшою систематизацією елементів другого порядку для підсистеми забезпечення (технічна підготовка, технологічне обслуговування, ресурсне забезпечення). Запропоновано виокремлення трьох функціональних підсистем (переробна підсистема, підсистема забезпечення, підсистема управління). Аргументовано результати функціонування операційної системи: (1) цінність для споживача / замовника, (2) грошовий потік і чистий дохід для підприємства. Доведено необхідність використання lean-інструментів для управління окремими підсистемами операційного менеджменту: переробна підсистема (VSM, SOP, Poka-Yoke, Jidoka, Heijunka, Andon, SMED), підсистема забезпечення (JIT, Pull System, Kanban, Team work, карта компетентності, TPM), підсистема управління (Lean Canvas, Visual Management). Встановлено, що методи 5 S, 5 W, Kaizen можуть бути запровадженими за всіма підсистемами, а метод 5 S розглядається як підґрунтя для реалізації подальших методів в межах основної підсистеми перероблення.