ПЕРСПЕКТИВИ СТРАТЕГУВАННЯ БІЗНЕСУ НА ЗАСАДАХ ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ АКТИВІВ
DOI:
https://doi.org/10.53920/ES-2022-4-11Ключові слова:
інформаційні технології, стратегування, цифрові активи, бізнес, стратегії, інноваціїАнотація
У статті проаналізовано особливості створення цифрових можливостей у світлі емпіричних спостережень щодо стратегування вітчизняного бізнесу. Обґрунтовані передумови стратегування на засадах використання цифрових активів: конкурентне середовище стає все більш складним, нестабільним і динамічним; важливість оцінки стану та рівня управління цифровими активами; основною метою стратегування вітчизняного бізнесу на засадах використання цифрових активів є узгодження ІТ із бізнес-стратегіями, припускаючи, що бізнесу все більше необхідно розвивати здатність до підвищення ефективності разом із змінами в навколишньому середовищі та ІТ. Систематизовані перспективні вектори організаційної ефективності бізнесу на засадах здатності розвивати та підтримувати адекватні цифрові можливості: розвиток ІТ поєднує цифрові технології з соціальним контекстом і робить його повсюдним; організаційні стратегії динамічно пов’язані з практикою, тобто взаємно пов’язані тим, що організації радше роблять, ніж мають; злиття ІТ і бізнес-стратегій свідчить про те, що цифрові технології більше не є просто функціональними ресурсами а насамперед ключовими драйверами стратегічних змін; цифровізація впливає щонайменше на чотири виміри стратегування бізнесу: масштаб, обсяг, швидкість і джерела створення вартості та захоплення часток ринку; набір процедур для розробки стратегії за допомогою використання цифрових активів з метою створення диференціальної вартості; зондування включає в себе процедури для внутрішнього IT й інноваційного розвитку, залучення зовнішніх джерел для розвитку НДДКР; захоплення ринків включає процедури для виконання конкурентних дій через нові бізнес-моделі/продукти/послуги, адаптацію до ІТ змін та реагування на можливості/загрози навколишнього середовища; можливість використання еволюційних стратегічних підходів. Доведено, що підприємства, які прагнуть створювати цифрові можливості, повинні ефективно управляти змінами, відбором і механізмами збереження для сприяння зміцнення еволюційних циклів.