МЕДІАЦІЯ ЯК НОВІТНЯ ПРОЦЕДУРА ВИРІШЕННЯ КОНФЛІКТІВ У МЕНЕДЖМЕНТІ
DOI:
https://doi.org/10.53920/ES-2025-1-13Ключові слова:
конфлікт, медіаційні практики, медіація, менеджмент, організація, процедураАнотація
У статті охарактеризовано концепт «конфлікт» як динамічний соціально-психологічний процес зіткнення протилежних або несумісних інтересів, потреб, цінностей чи поглядів між окремими індивідами, групами або інституціями, що проявляється через емоційне напруження, комунікативне протистояння або структурні зміни у відносинах.
Визначено, що конфлікти є невід’ємним явищем організацій різного рівня, але якість їх попередження та вирішення сформує загальну ефективність менеджменту. Визначено рівні реалізації підходів до вирішення конфліктів, до яких належать: стратегічний (створення ефективної та ціннісної корпоративної культури, формування морально-етичних норм та принципів взаємодії в організації); тактичний, на якому формується та реалізується система управління поточними конфліктами; оперативний, на якому вирішується конфлікт у кризових ситуаціях.
Визначено, що на тактичному рівні використовуються альтернативні способи вирішення конфліктів, серед яких медіація. Розкрито, що для українського суспільства медіація є новим інструментом врегулювання конфліктів, що сприяє ефективній комунікації між сторонами, мінімізує витрати на судові спори та формує культуру якісного та конструктивного діалогу. Виділено, що як інструмент ефективного менеджменту, медіація виконує декілька ключових функцій на різних рівнях вирішення конфліктів: 1) на стратегічному рівні – медіація допомагає сформувати корпоративну культуру; 2) на тактичному рівні медіація є одним із найбільш ефективних інструментів вирішення конфлікту, зі збереженням подальших добрих взаємовідносин між сторонами конфлікту; 3) на оперативному рівні медіаторські навички дозволяють оптимізувати адміністративно-управлінський вплив на конфліктні відносини.
Акцентовано увагу, що для підвищення ефективності менеджменту, організації повинні на стратегічному рівні закріпити можливість використання медіації. Визначено, що використання медіації, як інструменту менеджменту, сприяє адаптації організацій до якісних комунікаційних та організаційно-адміністративних змін.