ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ ПІДПРИЄМНИЦЬКОГО СЕРЕДОВИЩА В КОНТЕКСТІ СОЦІОКУЛЬТУРНИХ ЗМІН СУЧАСНОГО БІЗНЕСУ
DOI:
https://doi.org/10.53920/ES-2024-4-1Ключові слова:
підприємницьке середовище, цифровізація, соціокультурний вплив, бізнес-організація, інноваційна культура, цифрова грамотність, соціальні норми, моделі цифрової трансформації, управлінська культура, конкурентоспроможністьАнотація
Стаття присвячена дослідженню цифровізаційних трансформацій підприємницького середовища в контексті соціокультурної складової сучасного бізнесу. Показана важливість комплексного підходу до інтеграції цифрових технологій у діяльність підприємства та управління ним, що супроводжується не тільки змінами у веденні бізнесу, а часто призводить до перегляду самої бізнес-моделі. Обґрунтовано необхідність пошуку шляхів адаптивності діяльності бізнес-організації до сучасних викликів на основі змін в організаційній (корпоративній) культурі, розвитку нових компетентностей у працівників й готовності до постійних технологічних змін. Представлено характеристику основних складових цифрової трансформації сучасного бізнес-середовища, серед яких: інтеграція сучасних технологій, цифровізація бізнес-процесів, персоналізація товарів і послуг. Актуалізовано вплив, окрім технологічних інновацій, соціокультурного середовища на розвиток сучасного бізнесу. Відповідно виокремлено основні соціокультурні чинники цифровізації сучасного бізнес-середовища, до яких доцільно віднести: інноваційну культуру підприємництва, рівень цифрової грамотності населення, соціальні норми та сприйняття ризиків. Доведено, що успішність цифрової трансформації підприємницького середовища та бізнес-організацій суттєво залежить від здатності суспільства адаптуватися до змін та від їх сприйняття як можливостей підвищення ефективності бізнесу й покращення якості життя. Представлений аналіз темпів та рівня ефективності процесів цифрової трансформації у окремих країнах (США, Китай, Німеччина) за різних соціокультурних умов, що безпосередньо впливають на бізнес-середовище. На цій основі охарактеризовано чотири ключові моделі цифрової трансформації світових компаній з урахуванням соціокультурного впливу: інноваційна; орієнтована на дані; інтеграції цифрових технологій у виробничі процеси; кооперативна. Доведено, що незалежно від відмінностей стратегій й підходів до цифрової трансформації підприємницького середовища, вони мають спільну рису: цифровізація розглядається як ключовий чинник підвищення конкурентоспроможності та довгострокового розвитку бізнесу на сучасному ринку з урахуванням важливої в умовах швидких змін соціокультурної складової. Обґрунтовано, що в Україні цифрова трансформація підприємницького середовища активізувалася у останні роки, особливо у сфері ІТ й фінансових послуг. При цьому визначено необхідність подолання таких вітчизняних бар’єрів впровадження цифрових технологій, як слабка інфраструктура, обмежені інвестиції щодо цифрових ініціатив, низький рівень цифрової грамотності населення у окремих галузях і регіонах. Запропоновано розглядати соціокультурні фактори – готовність до інновацій та здатність до навчання – ключовими для ефективності цифрової трансформації підприємницького середовища за умови активізації державних ініціатив щодо розвитку цифрових технологій та їх впровадження в усі сектори національної економіки.